Πληροφορίες ταξιδιού

Υγειονομική κάλυψη κατά τη διάρκεια σύντομης διαμονής στο εξωτερικό

Εάν είστε υπήκοος κράτους μέλους της ΕΕ και αρρωστήσετε ξαφνικά ενόσω διαμένετε προσωρινά στο εξωτερικό -για διακοπές, επιχειρηματικό ταξίδι ή σπουδές- δικαιούστε κάθε είδος υγειονομικής περίθαλψης που πρέπει να σας παρασχεθεί πάραυτα, προτού επιστρέψετε στην πατρίδα σας. Έχετε τα ίδια δικαιώματα υγειονομικής περίθαλψης με τους πολίτες που είναι ασφαλισμένοι στη χώρα όπου βρίσκεστε.

Όταν ταξιδεύετε στο εξωτερικό πρέπει πάντοτε να παίρνετε μαζί σας την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας (ΕΚΑΑ). Η κάρτα αυτή αποτελεί απτή απόδειξη ότι είστε ασφαλισμένοι σε κάποιο κράτος μέλος της ΕΕ και θα απλουστεύσει τις διαδικασίες πληρωμής και επιστροφής των εξόδων.

Εάν δεν διαθέτετε την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας ή δεν μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε (π.χ. επειδή πρόκειται για ιδιωτική υγειονομική περίθαλψη), δεν μπορούν να σας αρνηθούν την παροχή περίθαλψης, αλλά μπορεί να σας ζητηθεί να πληρώσετε και στη συνέχεια να ζητήσετε επιστροφή των εξόδων όταν επιστρέψετε στη χώρα σας.

Οι διαδικασίες που διέπουν τη μη προγραμματισμένη υγειονομική περίθαλψη (σε περίπτωση ξαφνικής ασθένειας) και την προγραμματισμένη υγειονομική περίθαλψη (εάν ταξιδεύετε στο εξωτερικό ειδικά για σκοπούς ιατρικής περίθαλψης) διαφέρουν σημαντικά.

Υποβολή αίτησης για έκδοση της Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθενείας (ΕΚΑΑ)

Σε ορισμένες χώρες, η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας εκδίδεται μαζί με το βιβλιάριο ασθενείας. Σε άλλες, πρέπει να τη ζητήσετε ξεχωριστά. Κανονικά, δεν χρειάζεται να πληρώσετε τίποτε. Δικαιούστε να τη λάβετε δωρεάν από τον ασφαλιστικό σας φορέα προτού αναχωρήσετε από την πατρίδα σας.

Ορισμένοι επιτήδειοι έχουν δημιουργήσει ιστοσελίδες από τις οποίες μπορείτε να παραγγείλετε τη δική σας Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας με κάποιο αντίτιμο. Ποτέ μην χρησιμοποιείτε τέτοιες ιστοσελίδες: να επικοινωνείτε απευθείας με τον φορέα υγειονομικής ασφάλισής σας.

Ενημερωθείτε από τον δημόσιο ασφαλιστικό σας φορέα σε ποιον βαθμό η υγειονομική σας ασφάλιση καλύπτει και τα μέλη της οικογενείας σας.

Περισσότερες πληροφορίες για την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας:

Έχετε υπόψη ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο των εξωτερικών ιστοτόπων.

Περιορισμοί στη χρήση της Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθενείας:

  • οι υπήκοοι χωρών εκτός ΕΕ δεν μπορούν να χρησιμοποιούν την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας για ιατρική περίθαλψη στη Δανία
  • Οι υπήκοοι της Κροατίας δεν μπορούν να χρησιμοποιούν την Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας στην Ελβετία
  • Η κάρτα αυτή δεν μπορεί να σας βοηθήσει σε περιπτώσεις διάσωσης και επαναπατρισμού. Για να επιστρέψετε δωρεάν στη χώρα σας λόγω σοβαρής ασθένειας ή ατυχήματος κατά την επίσκεψή σας σε άλλη χώρα της ΕΕ, θα χρειαστείτε ξεχωριστή ασφαλιστική κάλυψη.
  • Η κάρτα δεν καλύπτει την ιδιωτική υγειονομική περίθαλψη ή τα έξοδα προγραμματισμένης υγειονομικής περίθαλψης σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Επικαιροποίηση : 29/06/2015

Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Πρώτον, όταν αγοράζετε το εισιτήριο απαγορεύεται να χρεώνεστε με επιπλέον ποσό λόγω της εθνικότητάς σας ή του τόπου έκδοσης του εισιτηρίου.

Δεύτερον, έχετε επίσης δικαιώματα αν αντιμετωπίσετε πρόβλημα, όπως καθυστερήσεις, ακυρώσεις και υπεράριθμες κρατήσεις που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος και εφόσον:

  • αναχωρείτε από αεροδρόμιο που βρίσκεται στην ΕΕ, ή
  • φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας

Επιστροφή χρημάτων ή εναλλακτική μεταφορά

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα είτε να:

  • προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας υπό παρεμφερείς συνθήκες, είτε να
  • σάς επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και, αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.

Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).

Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).

Γεύματα και κατάλυμα

Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, δυνατότητα επικοινωνίας (όπως δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις) και, αν χρειαστεί, παροχή καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Χρηματική αποζημίωση

Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες στον τελικό προορισμό που αναφέρεται στο εισιτήριό σας, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 – 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης:

Πτήσεις εντός της ΕΕ

  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ

Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ

  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • 1.500 – 3.500 χλμ: 400 ευρώ
  • πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ

Αν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θα λάβετε αποζημίωση αν:

  • η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π.χ. σε κακές καιρικές συνθήκες, ή
  • είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή
  • σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.

Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:

  • να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
  • να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
  • να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (εφόσον υπάρχουν θέσεις).

Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.

Πώς να λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση

Πρέπει να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο.

Αν δεν λάβετε απάντηση ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ όπου συνέβη το περιστατικό.

Αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμός σας.

Απώλεια ή φθορά αποσκευών

Παραδιδόμενες αποσκευές κατά τον έλεγχο εισιτηρίων

Αν οι αποσκευές που έχετε παραδώσει κατά τον έλεγχο εισιτηρίων χαθούν, φθαρούν ή καθυστερήσουν, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση από τον αερομεταφορέα μέχρι και 1.220 ευρώ

Εξαίρεση: δεν ισχύει αν η φθορά οφείλεται σε ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής.

Χειραποσκευές (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων)

Ο αερομεταφορέας ευθύνεται μόνον αν ήταν υπαίτιος της ζημίας που προκλήθηκε.

Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).

Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.

Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε – έναντι κάποιου αντιτίμου – αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.223 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλεια ταξιδιού.

Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.

Επικαιροποίηση : 08/03/2016